blog

Ik ben een principiële Prince2 weigeraar en ik ben er trots op!

Projectmatig werken is nog steeds lastig voor veel organisaties waar ik kom. Vele projecten worden gestart maar halen de eindstreep niet, projecten worden wel afgerond maar het resultaat past niet meer bij de veranderende omgeving, Of er is te weinig absorptievermogen in de organisatie om de verandering ook daadwerkelijk op te nemen en 'te gaan leven'. Met interactieve programma's werken we in organisaties aan het professionaliseren van projectmanagement. We kijken daarbij vanuit drie brillen; techniek, proces en gedrag.

Lees verder

Arjan Lubach, Tour d' Architectuur en leiderschap!

Waarom schrijven en spreken in de taal van de ander belangrijk is!

Lees verder

Tinder in de zorg?

Op LinkedIn zag ik de vraag voorbij komen wie er een goed idee heeft voor een app over zorg of gezondheid die ook geschikt is voor laaggeletterden en beperkte gezondheidsvaardigheden. Pharos, expertisecentrum gezondheidsverschillen, heeft een prijsvraag uitgeschreven. De vraag zette me direct op scherp. Niet zozeer vanwege de laaggeletterden of de beperkte gezondheidsvaardigheden maar gewoon, omdat er zoveel meer mogelijk is met de inzet van technologie in het verbeteren van onze zorg of gezondheid.

Ik heb de afgelopen jaren van zeer dichtbij meegemaakt hoe zorg tekort kan schieten in een zeer kwetsbare situatie met een jong volwassenen. Allereerst moet je heel veel wachten.

Lees verder

Informatiebeveiliging-bijsluiter!

Informatiebeveiliging is een belangrijk thema in de zorg. Naar aanleiding van mij eerdere blog over het al dan niet gebruiken van cliëntportalen kreeg ik eigenlijk alleen maar vragen over hoe ik tegen informatiebeveiliging aan keek. Nou, best belangrijk… maar niet het allerbelangrijkst! Ik heb niet de illusie dat verzekeraars en de overheid niet al heel veel van ons weten en ik voel me daar niet ongemakkelijk bij. Misschien is dat niet slim, maar ik heb gewoon vertrouwen in de maatschappij waarin ik leef. En dat is best okay. Ik wil eigenlijk heel graag dat zorgverleners waarmee ik in aanraking kom, mijn historie kennen, op basis daarvan het goede gesprek kunnen voeren, informatie kunnen bundelen om op basis daarvan juiste adviezen te geven. Dan had ik de opmerking van mijn huisarts naar aanleiding van mijn vraag op onderzoek naar een pijnlijk been, o, ik wist niet dat je een longembolie hebt gehad, niet hoeven horen! Dat voelt pas onveilig.

Lees verder

Zo zonde!

Top! Een cliëntportaal Afgelopen jaar heb ik in mijn privé omgeving te maken gekregen met de specialistische GGZ. Natuurlijk nadat alle poortwachters en nulde en eerste lijn doorlopen waren. Een jaar lang op zoek naar de juiste zorg maar wat mij is bij gebleven is vooral het invullen van formulieren, 0-metingen en evaluaties. Heftig als de nood hoog is en het leven voorbij glijd aan een jonge student die graag verder wil. Steeds als er weer een papieren envelop op de deurmat viel steeg de stress tot grote hoogte! Welke informatie moeten we nu weer opnieuw invullen, een meting invullen is echt wel lastig als je er zelf midden in zit. De mail?! We hebben een speciale map met al het papier dat over ons heen is gekomen en af en toe kregen we de vragenlijsten digitaal toegestuurd, per mail. Deze moest dan ook weer digitaal retour gestuurd worden, ook via de normale mail. Verwonderlijk! Dat mag toch helemaal niet? Hier gaat het nu echt om vertrouwelijke, privacy gevoelige gegevens. Mailtjes, brieven alles door elkaar. Helpt niet echt als je toch al een beetje in verwarring bent.

Lees verder

De cliënt versnelt!

Het was een boeiend overleg, onlangs, bij een organisatie in de gehandicaptenzorg, met vertegenwoordigers van cliënten en familie over een visie op ICT. Één van de deelnemers was een bewoner, een man van een jaar of 35, die vol vuur vertelde hoe hij gebruik maakt van apps die hem helpen zijn dag te structureren. Die bieden rust en regelmaat, en daar had hij behoefte aan. Daarnaast bleek WhatsApp een goed communicatiemiddel met begeleiders, die vaak druk bezig zijn met een andere bewoner en dan niet altijd tijd hebben om een boodschap aan te nemen.

Lees verder

Versie 17, status concept.....

In mijn werk als adviseur mag ik vaak in de keuken van diverse ICT afdelingen en organisaties kijken. Waarom werkt iedereen zo vreselijk hard en zijn toch zo weinig organisaties tevreden over de dienstverlening van hun eigen ICT afdeling of van de externe ICT dienstverlener?

Lees verder