Zo zonde!

Apr 01
Zo zonde!
Top! Een cliëntportaal Afgelopen jaar heb ik in mijn privé omgeving te maken gekregen met de specialistische GGZ. Natuurlijk nadat alle poortwachters en nulde en eerste lijn doorlopen waren. Een jaar lang op zoek naar de juiste zorg maar wat mij is bij gebleven is vooral het invullen van formulieren, 0-metingen en evaluaties. Heftig als de nood hoog is en het leven voorbij glijd aan een jonge student die graag verder wil. Steeds als er weer een papieren envelop op de deurmat viel steeg de stress tot grote hoogte! Welke informatie moeten we nu weer opnieuw invullen, een meting invullen is echt wel lastig als je er zelf midden in zit. De mail?! We hebben een speciale map met al het papier dat over ons heen is gekomen en af en toe kregen we de vragenlijsten digitaal toegestuurd, per mail. Deze moest dan ook weer digitaal retour gestuurd worden, ook via de normale mail. Verwonderlijk! Dat mag toch helemaal niet? Hier gaat het nu echt om vertrouwelijke, privacy gevoelige gegevens. Mailtjes, brieven alles door elkaar. Helpt niet echt als je toch al een beetje in verwarring bent. Het begon zo mooi! Toen we na een lange zoektocht bij de specialistische GGZ waren aanbeland werd ik verrast door een brief met inlogcodes waarmee we toegang kregen tot het cliëntportaal. Super! Nu kunnen we alles in één keer goed vastleggen, hebben we overzicht en kunnen we gemakkelijk communiceren met de hulpverleners. We konden wat filmpjes kijken die ons voorbereidde op het intakegesprek (het 3e in het gehele traject) en er moest de nodige informatie worden aangeleverd en een 0-meting worden ingevoerd. Het werkte supergoed. De functionaliteit van het portaal dan. De instelling heeft het portaal alleen gebruikt voor het intakeproces. Alle vragen die ik daarna stelde aan de betrokken hulpverleners zijn nooit meer beantwoord, het dossier was niet toegankelijk, in het gehele vervolgproces kwamen alle papieren formulieren, metingen en evaluaties weer in papiervorm op ons af.... Zo zonde! Een mooi portaal introduceren maar de verschillende zorgprocessen niet aanpassen aan deze mooie mogelijkheid is weggegooid geld! Daar wordt de zorg nu zo duur van. Was dit portaal goed geïmplementeerd dan hadden die medewerkers niet aanwezig hoeven te zijn terwijl wij de zoveelste formulierenstapel weer moesten invullen op kantoor bij de zorginstelling. En ik heb het niet over af en toe maar echt een belangrijk deel van alle contacturen. Zo zonde! Zorginstelling: doe het gewoon! Ik weet dat het niet gemakkelijk is om een portaal te introduceren en ook echt te integreren in de werk- en zorgprocessen maar ik heb aan de lijve ervaren wat het op kan leveren aan de kant van de cliënt. En vooral door te ervaren dat er wel iets is...... maar dat je het niet kan gebruiken. Doe het vooral samen met je cliënt. Daar wordt de zorg echt beter van. Mirjam Verheijen